Recensies

Eind 2021 begon ik mijn nieuwe verhaal aan de Swolsche school in Zwolle tijdens het volgen van het basisjaar Systeemtherapie (NVRG). Een intensief en leerzaam jaar waarin verschillende perspectieven, het ontstaan en ‘grootheden’ vanuit de geschiedenis van de systeemtherapie aan bod zijn gekomen en mij mee hebben genomen tijdens mijn reis. Een afwisselend programma met afwisselende, zeer kundige docenten die beiden hun eigen ‘interpunctie’ en verhaal hebben en veel voorbeelden deelden uit de praktijk. Vaak met een lach en soms met een traan. Een combinatie van kennisoverdracht, zelf presenteren, continue weer stoeien met jezelf in het oprekken van je brein, hypotheses formuleren, van eerste orde naar tweede orde verandering en circulair leren gaan denken met oprechte nieuwsgierigheid met behulp van interactiereeksen uittekenen. Maar ook het gebruik van film materiaal en oefenen samen zoals het werken met genogrammen, triades wat de theorie tot leven brengt. Ruimte voor eigen ontwikkeling, ruimte voor verwarring en respect voor elkaar. De Swolsche school heeft een fijne locatie en ervaren docenten die het vak begrijpen en open stonden om met mij mee te bewegen in mijn nieuwe verhaal. Ik heb het als leerzaam ervaren dat ik een zeer diverse klas had waarin bijna iedereen een andere achtergrond en/of werkplek had die bij heeft gedragen aan mijn brede verhaal. Een belangrijke basis is hier voor mij gelegd in dit prachtige vak en mijn reis naar systeemtherapeut.

Onderstaande recensie betreft de 4 daagse geaccrediteerde training systeemtherapeutisch hulpverlenen in 2020/2021, aangeboden door de Swolsche School aan de Twentse Zorgcentra.

Tijdens de Incompany training Systeemtherapeutisch hulpverlenen in het larger system kregen we gedurende vier bijeenkomsten praktische handvaten aangeboden die goed toepasbaar zijn tijdens ons werk als gedragskundigen in de gehandicaptenzorg. De bijeenkomsten vonden plaats via Zoom, wat helaas noodzakelijk was gezien de COVID-19 situatie. In het begin was dit aftasten, maar uiteindelijk word je hier vanzelf vaardig in en vind je je weg. De dagen waren intensief maar gaven ook veel energie. Waar de nekharen bij een aantal deelnemers overeind gingen staan bij het woord ‘rollenspellen’ leefde uiteindelijk iedereen zich lekker in. De stof werd heel natuurlijk gebracht en er worden duidelijke praktijkvoorbeelden gegeven, ook de literatuur die je vooraf moest bestuderen. In eerste instantie is er weerstand: ‘wat veel literatuur’. Maar deze literatuur werd in de bijeenkomsten toegepast op onze praktijkvoorbeelden, zodat velen zich in de voorbeelden konden herkennen en deze ook echt konden toepassen. Dank voor de training!